گفتگو با خبرگزاری ایسنا : گردشگری آیینی در زنجان مغفول مانده است

یک محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از جدی نگرفتن پتانسیل‌های بالقوه گردشگری آیینی در استان زنجان و مغفول ماندن این موضوع در راستای ایجاد فرصتی برای توسعه اقتصادی منطقه سخن گفت.

"نوید کمالی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهار کرد: امروزه توسعه صنعت گردشگری از سوی مدیران و برنامه‌ریزان به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای در جهان به شمار می‌رود، زیرا برخلاف سایر صنایع مادر تخصصی و سنگین هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را به سرزمین جویای توسعه تحمیل نمی‌کند.

نوید کمالی - گردشگری آیینی - گردشگری مذهبی

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کشور در دهه اخیر و وجود اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر نفت لازم است مدیران و برنامه‌ریزان سیاسی و اقتصادی کشور با دقت در پتانسیل‌های مختلف موجود از جمله صنعت گردشگری، زمینه بهبود شرایط اقتصادی را فراهم کنند.

این کارشناس تصریح کرد: در این بین گردشگری مذهبی با توجه به محوریت ایران در جهان تشیع می‌تواند یکی از زودبازده‌ترین راه‌کارهای بهره‌برداری موثر اقتصادی از این صنعت جهانی باشد، چرا که گردشگری مذهبی به عنوان یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری در مناطق متعددی از جمله شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه به عنوان منبع درآمد ملی و محور گردش چرخ اقتصاد محسوب می‌شود، اما در کشور ما با توجه به همه پتانسیل‌های موجود از جمله وجود بیش از 9 هزار مکان مذهبی مقدس و همچنین دیدگاه‌های مثبت صاحب‌نظران، شاهد توجه کافی به این عرصه از سوی مدیران اجرایی کشور نیستیم.

وی افزود: زنجان هر ساله در ماه محرم و خاصه ایام عاشورا شاهد حضور میلیونی علاقه‌مندان به سیره خاندان مطهر سیدالشهدا(ع) و فلسفه قیام عاشورا است که این حضور میلیونی مردم در کنار برگزاری مراسم خاص و عزاداری فرصتی ویژه برای شکل‌دهی صنعت گردشگری آیینی در استان را مهیا می‌کند، در واقع گردشگری آیینی می‌تواند بسته‌ای ترکیبی از سنت، مذهب و فرهنگ جامعه را به گردشگر علاقه‌مند ارایه دهد. ترکیبی که نتیجه مستقیم آن برندسازی شهری و منطقه‌ای و زمینه‌ساز گسترش و جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران در میان‌مدت و بلندمدت است.

کمالی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها کلان‌شهر مشهد توانسته با سیاست‌گذاری‌های ویژه در عرصه مدیریت شهری زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی در گردشگری مذهبی مهیا کند، گفت: متاسفانه در سایر شهرها و به طور خاص زنجان برنامه‌ریزی ویژه‌ای در رابطه با این مقوله مشاهده نمی‌شود، لذا با پیشگام شدن زنجان در عرصه برندسازی شهری با تکیه بر گردشگری آیینی ایام محرم می‌توان نمونه‌ای موفق از این صنعت بین‌المللی را در کشور پایه‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر جلوه‌های باشکوه مراسم آیینی محرم در زنجان در کنار نمایش شور و اشتیاق عاشورایی می‌تواند علاوه بر جذب علاقه‌مندان به مکتب عاشورا، زمینه صدور مفاهیم عاشورایی به سایر جوامع داخلی و خارجی و احیای یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی را فراهم کند.

 این کارشناس به شیوه‌های کاربردی جوامع غربی برای پررنگ کردن باورهای مذهبی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال کشورهای غربی برای قوی‌تر کردن باورهای مذهبی بین جوانان کاتولیک روزی را تحت عنوان روز "جوان" پی‌ریزی کرده‌اند و در قالب این برنامه یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های مذهبی را برای جوانان کاتولیک سراسر دنیا برگزار می‌کنند، طوری که تنها در سال ۲۰۰۵ و در مراسم روز جوان آلمان بیش از ۴۳۵ هزار زائر جوان از قریب به 200 کشور جهان در این مراسم مذهبی حضور داشتند.

کمالی ادامه داد: با توجه به این نمونه مدیران استان زنجان نیز می‌توانند با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی با محوریت مفاهیم ارزشمند مرتبط با عاشورا و دعوت از علاقه‌مندان داخلی و خارجی برای حضور در این مراسم حرکتی موثر جهت شکل‌دهی صنعت گردشگری آیینی پی‌ریزی کنند، این در حالی است که حدود 200 میلیون نفر شیعه در جهان وجود دارد که برنامه‌ریزی برای جذب حداکثر یک درصد از این جمعیت نیز می‌تواند بیش از 2 میلیون گردشگر را به مهمانی ایران و زنجان بیاورد که نتیجه آن تحول در نظام گردشگری کشور و اقتصاد مبتنی بر آن خواهد بود.

این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر نیاز به برنامه‌ریزی ویژه‌ای احساس می‌شود که پایه و اساس آن ایجاد دیدگاه اقتصادی سازنده در مدیران و برنامه‌ریزان عرصه توسعه شهر و استان زنجان است تا آیین مقدس عزاداری محرم فرصتی ویژه در زمینه توسعه فرهنگی و اقتصادی استان زنجان باشد.

/ 0 نظر / 16 بازدید