نوید کمالی : اروپا تشنه سرمایه گذاری در ایران است

مسئول مرکز تحقیقات سازمان بسیج رسانه در گفت‌وگو با فارس:
بزرگنمایی سفر هیأت‌های اقتصادی غرب در رسانه‌های داخلی اشتباه است

نوید کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با اشاره به فضای رسانه‌ای کشور پس از انتشار توفق نامه وین گفت:

در روزهای اخیر شاهدیم که برخی رسانه‌های خبری با بزرگنمایی سفر هیأت‌های تجاری اروپایی به کشور این اقدام آنها را از دریچه لطف و بخشندگی آنها جلوه می‌دهند در حالی که کشورهایی از جمله فرانسه بدلیل شرایط بحرانی اقتصادی و وضعیت ناپایدار شرکت‌های بزرگی از جمله پژو و رنو تشنه سرمایه گذاری در ایران هستند لذا این صنایع ما هستند که در ارائه فرصت سرمایه گذاری مجدد به آنها بایستی خط و نشان ها را مشخص کنند.

نوید کمالی ، خبرگزاری فارس ، farsnews  ، تحریم ، توافق هسته ای ، پژو ، رنو ، بسیج رسانه ، مر

وی ادامه داد: نخستین دوره تحریم‌ها و محدودیت‌های علیه ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به صورت یک جانبه از سوی آمریکا اعمال شد و دوره‌های بعدی تحریم نیز ازسال 96 میلادی با هدف تاثیر گذاری بر اقتصاد ایران که از سوی آنها بازوی قدرت راهبردی ایران در سطح بین المللی محسوب می شد آغاز شد.

وی با تأکید بر این موضوع که دانش هسته ای و توانمندی‌های علمی و فنی آن تنها دستاویزی برای بهانه جویی‌های نظام سلطه است گفت: خوشبختانه آمریکا و متحدانش در عرصه ایجاد و تداوم تحریم‌ها با تناقض‌های فراوانی روبرو هستند چرا که آنها در تریبون‌های متعدد رسانه‌ای خود اعلام می‌کنند که ملت ایران هدف تحریم‌ها نیست و هدف کاهش توانایی هسته‌ای کشور است اما آیا تحریم دارو و قطعات هواپیما چه کسانی را جز مردم عادی ایران هدف قرار داده است.

کمالی افزود: راهبرد اصلی نظام سلطه در بنیان نهادن رژیم تحریم‌ها در نخستین دوره این تصور بود که با ایجاد تحریم، نظام ایران قادر به صدور تفکرات و آرمان‌ها خود به ملت‌های مجاور و همسایه خود نبوده و به نوعی دیگر قادر به تاثیر گذاری بر معادلات حاکم بر خاورمیانه به عنوان قطب انرژی جهان نخواهد بود اما خوشبختانه تاریخ اثبات کرد که حتی با وجود تحریم‌های متعدد ایران اسلامی به عنوان الگوی ملت‌های مظلوم و در حال توسعه قرار گرفته است و محدود کردن نفوذ استراتژیک انقلاب اسلامی با مهار رشد اقتصاد کشور ممکن نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: برای اولین بار در طول تاریخ روابط ایران و ایالات متحده در سال 1995 دولت آمریکا حرکت به سوی ایجاد محدودیت تجاری برای ایران و مانع تراشی برای سرمایه گذاری سایر کشورها در کشور را آغاز کرد نمود.

وی ادامه داد: متاسفانه دشمنان در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در کنار جنگ سخت،  سرمایه گذاری سنگین و گسترده‌ای را برای راه اندازی رسانه‌های فارسی زبان و ایجاد بستر جنگ نرم هزینه کردند که امروزه ماحصل آن تلاش‌ها و هزینه‌ها وجود صدها شبکه خبری ضد اسلامی و ضد ایرانی در بستر ماهواره‌ای و اینترنتی است.

کمالی با اشاره به نقش مهم جنگ روانی و رسانه ای در روند تاثیرگذار نمودن تحریم ها گفت: متاسفانه بیشتر فشار تحریم‌ها فشار روانی برخواسته از جنگ رسانه‌ای دشمن است زیرا این فشارهای با یک بسته سنگین فعالیت‌های روانی و تبلیغاتی توسط رسانه‌های غربی و بعضا داخلی همسو با غرب همراه بوده که همه تلاش های خود را معطوف به فشار به افکار عمومی داخلی نموده اند تا با ارائه تصویری دلخراش و نامطلوب از اقتصاد ملی زمینه کسب مقبولیت عمومی در تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی های غرب را مهیا کنند.

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات علوم رسانه ای سازمان بسیج رسانه کشور اظهار داشت: متاسفانه بعد از بیانیه وین برخی رسانه‌ها مانور رسانه ای گسترده ای را بر روی حضور نمایندگان اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی انجام دادند که این خود بخشی از پازل جنگ نرم دشمنان است.

کمالی با اشاره به اثرات متقابل تحریم بر اقتصاد کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد: نباید رسانه ها اینگونه جلوه دهند که دولت‌های غربی و هیأت‌های تجاری آنها از سر دلسوزی به کشور ما سفر می‌کنند بلکه در واقع آنها تشنه و نیازمند بازار اقتصادی ایران هستند و همانگونه که شاهد بودیم بعد از تشدید تحریم ها علیه ملت ایران برخی از کمپانی های فرانسوی و آلمانی تا حد ورشکستگی و اخراج هزاران کارگر پیش رفتند .

نوید کمالی ادامه داد: رسانه ابزاری موثر در عرصه تقویت روحیه خود باوری ملی و تحکیم پایه های اقتصاد مقاومتی است و باید از این ابزار در راستای امید بخشی در جامعه بهره برد و از این رو رسانه‌ها برای مقابله با پدیده ایران هراسی باید با بازنگری در نقش و رسالت خود بپردازند.

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات علوم رسانه ای سازمان بسیج رسانه کشور تاکید کرد: اصحاب رسانه در شرایط اقتصاد مقاومتی بایستی با نگاهی تکلیف محور و مسئولیت گرا به دنبال حداکثرسازی مشارکت عمومی مردم در فرایند توسعه ملی و محلی باشند و بایستی در این راه با نقد مشفقانه و عالمانه موجب نشاط و همراه شدن سرمایه های اجتماعی و انسانی کشور در بهبود اقتصاد ملی شوند.

کمالی گفت: سهم رسانه و تاثیر گذاری آن در شرایط مقابله با تحریم بیش از 50 درصد است زیرا این رسانه است که قادر است با پدیده ایران هـراسی مقابله کند و افکار عمومی داخلی و خارجی را با حقایق تحریم‌ها بر علیه ملت ایران آشنا سازد پس از این رو نقش همه رسانه‌ها در این میان تعیین کننده است و بایستی بپذیریم که رسانه‌ها باید تبیین درستی‌های متناقض‌های رفتاری تحریم و عمل آن به مخاطبان ارائه دهند.

وی افزود: در رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه  فضای تبلیغاتی بسیار سنگینی بر علیه ملت ایران و آرمان‌های آن شکل گرفته است و آنها سعی می‌کنند ملت ایران را تسلیم شده در برابر فشارهای غرب جلوه دهند لذا این رسانه‌های متعهد و دلسوز هستند که می‌توانند با روشنگری و بیان فرصت‌ها و ظرفیت‌های بومی کشور زمینه افزایش خود باوری ملی و جلب سرمایه گذاران بین المللی به کشور را فراهم آورند و کشور را به سوی پیشرفت و تعالی پیش برند.

/ 0 نظر / 39 بازدید